Principal Researcher

Pieter: "Op microscopische schaal het oppervlak bewerken om kilometers staal per uur te maken"

  • Pieter Baart
  • Principal Researcher
  • In dienst bij Tata Steel sinds oktober 2017
  • Studie: Mechanical Engineering aan de Technische Universiteit Delft en een PhD in Mechanical Engineering aan de Luleå University of Technology in Zweden

"Als Principal Researcher werk ik bij de R&D afdeling Rolling Finishing & Measurement. We onderzoeken en optimaliseren het productieproces waarbij staal dunner gewalst wordt en zijn uiteindelijke oppervlaktetextuur krijgt. Hoe maken we het huidige productieproces efficiënter en hoe maken we oppervlaktetexturen die voldoen aan de toekomstige behoeften van de klant? Hoe beter de oppervlaktetextuur, hoe efficiënter de productie bij onze klanten. En hoe hoger de lakkwaliteit van de auto, hoe gelukkiger de consument. Daar streven we naar!"

Oppervlaktetextuur

"Ons staal komt bij onze klant eerst in een pers terecht, om bijvoorbeeld een deur of motorkap te maken, en daarbij mag het oppervlakte van het staal niet worden beschadigd want dat beïnvloed het uiteindelijke lakresultaat van de auto. Je kunt de oppervlaktetextuur van ons staal vergelijken met een glad geweven zijde sjaal of een grof gebreide trui. Als de oppervlaktetextuur te grof is dan zie je een bobbeltjespatroon in de lak op de auto en dat willen we niet. Is de oppervlakte van het staal te glad dan ontstaan er problemen in de pers. We zoeken daarom continu naar oplossingen om de interactie tussen ons staal en de pers te optimaliseren voor onze klanten. Dat doen we bij Tata Steel in IJmuiden, maar ook samen met autofabrikanten in hun fabriek. Kortom: we zetten ons dagelijks fanatiek in om kwalitatief hoogwaardig staal te maken dat sterk en goed vervormbaar is, met een perfect oppervlak dat een hoge lakkwaliteit oplevert."

Vandaag besteld, morgen in huis

"Je kunt elke kleur auto bij me bestellen zolang die maar zwart is, zei Henry Ford eens. Standaardisatie is een klassieke gedachte om productie te versnellen. Tegenwoordig zien we echter een wereldwijde trend van flexibilisering. Ook de manier waarop consumenten producten aanschaffen verandert. Denk aan webshops en food delivery. "Vandaag besteld, morgen in huis" is het motto van de nieuwe generatie consumenten. Deze trends zijn enorm interessant voor Tata Steel. We moeten kilometers staal per uur maken met een microscopische precisie. En met een nóg flexibeler productieproces, om bestendig te zijn voor de toekomst. We kunnen dan sneller reageren, waardoor kleine orders met bijvoorbeeld specifieke oppervlaktetexturen ook winstgevender worden: nóg meer gericht op de behoefte van de klant."

Deel of mail

Medewerkers over Tata Steel

Suzanne: "Bij het zien van de eindproducten ben ik echt Tata Steel proud"

Read more >